iPad

Suomessa on jo yli 200 000 tablettia

Posted on: June 11th, 2012 by kari 1 Comment

Paljonko Suomessa on myyty iPadeja ja muita tablettitietokoneita? Valitettavasti täysin ajantasaista tietoa ei löydy, mutta jotain haarukointitietoa voi esittää.

 

Tietokone-lehti kertoi viime syksynä, että Suomessa olisi joulun aikaan noin 150 000 Ipadia ja 20 000 muuta tablettia. Luvut perustuvat Sanoman analyyseihin sivustoilla vierailevien käyttäjien selaintiedoista. Myös Kotek eli kodintekniikka-alan yhteistyöfoorumi tilastoi tablettien myyntiä, mutta vuodelta 2010 niitä ei ole merkitty erikseen, vaan vasta vuoden 2011 alusta.

 

Ipad julkaistiin Suomessa syksyllä 2010. Vuoden 2011 aikana myytiin Kotekin mukaan noin 100 000 kappaletta. Ipadin markkinaosuus on noin 90 prosenttia, loput jakaa Samsung ja sekalainen valikoima muita tablettitietokoneiden tarjoajia.

 

 

Kotekin mukaan tammi-maaliskuussa 2012 Suomessa myytiin 39 000 tablettitietokonetta. Jos sama tahti on jatkunut kesäkuukausille asti, alkaa tabletteja olla Suomessa jo noin 200 000 - 250 000 kappaletta.

 

Uskon, että myynti on toisella neljänneksellä kiihtynyt entisestään, sillä muun muassa HS aloitti ison kampanjan, jossa he tarjoavat kahden vuoden diilillä Hesarin tilausta ja Ipadia samassa paketissa noin 40 euron kuukausihinnalla. Huhujen mukaan myynti lähti käyntiin jopa odotettua paremmin - tarkat luvut lienevät liikesalaisuus.

 

On hyvin mahdollista, että tänä vuonna tablettien myyntimäärä saattaa jopa tuplaantua viime vuoteen verrattuna. Jonkinlaista osviittaa tablettien suosiosta antavat eri Ipad-versioiden myyntitilastot. Ensimmäista versiota myytiin 28 päivässä miljoona kappaletta. Uusinta, retina-näytöllä varustettua versiota myytiin neljän päivän aikana kolme miljoonaa kappaletta. Ero on aika huima. Ja kuten Hesarin esimerkki osoittaa, myös sisällöntuottajat ovat heränneet hiljalleen tablettipuolen kysyntään.

 

Ja juuri siksi lukumäärät ovat kiinnostavia. Suomalaiset lehdet eivät tällä hetkellä uskalla investoida natiiveihin tablettituotteisiin, koska lukijoita, eli maksavia asiakkaita, eli, mainostajien kohdeyleisöä, ei ole riittävästi. Kun laitteita tulee lisää, alkaa tablettisisältöjen suunnittelu olla taloudellisesti kannattavaa.

 

Maailmalla muutos on jo huomattu. Talouslehti Financial Timesin digiversiolla on lähes yhtä paljon tilaajia kuin printtilehdellä. Kiinnostavaa tosin on se, että FT julkaisee omaa sovellustaan html5-pohjalla, ei Applen kautta.

One Response

  1. kari

    2012/06/11

    Palaan jossain vaiheessa tuohon App vs. HTML5 juttuun, koska sen ymmärtäminen on aivan olennaista, mikä haluaa jotain käsitystä siitä mitä tuleman pitää.

    Mutta näin välittömänä kommenttina oheinen linkki. Ameriikan ihmemaasta, mutta kuitenkin: iPad penetraatio 2014 noin 25% (ja huom, tämä ei sisällä muita valmistajia, Applen markkinaosuus on 68% tuolloin).

    Onko mitään epäselvää, mihin ollaan menossa?

    http://www.emarketer.com/Article.aspx?R=1009106&ecid=a6506033675d47f881651943c21c5ed4

    Reply

Leave a Reply